مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه های فرهنگیان استان:
سند تحول بنیادین در جست وجوی یک پارادایم نوین تربیتی
مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه های فرهنگیان استان، سند تحول بنیادین را طرحی ملی و راهبردی دانست که با تکیه بر جهان بینی ایرانی ـ اسلامی و در پی پاسخ گویی به اقتضائات بومی و الزامات جهانی طراحی شده است.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، چهارشنبه 5 شهریور 1404، حجت الاسلام و المسلمین عیناله عابدی مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه های فرهنگیان استان با حضور در نشست شورای مدیران دانشگاه فرهنگیان تهران از نقش بی بدیل دانشگاه فرهنگیان در زیست بوم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سخن گفت.
حجت الاسلام عابدی با اشاره به نقش سند تحول بنیادین در ایجاد پارادایم جامع در حوزه تعلیموتربیت کشور افزود: این سند صرفاً یک آییننامه یا مجموعهای از دستورالعملهای اجرایی نیست؛ بلکه طرحی بزرگ و ملی است که بر اساس جهانبینی توحیدی و فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی بنا شده و چارچوبی منسجم و هویتمند ایجاد می کند. چارچوبی که نظریهها، ارزشها، ساختارها و روشها را در خود جای داده و جهتدهندهی کل نظام تربیت رسمی و عمومی کشور است.
مشاور رئیس دانشگاه در امور دانشگاه های فرهنگیان استان کارکرد تربیت در این تغییر پارادایم را «تعالی انسانی» عنوان کرد و ادامه داد: هدف، تغییر گفتمان جامعه است؛ یعنی ارتقای تربیت از سطح شعارها به فرهنگ عمومی، تصمیمگیریها و اعمال روزانه به شکلی که همهی اجزای آموزشوپرورش، از مدرسه تا معلم، محتوا، ارزشیابی، خانواده و رسانه ذیل الگویی مشترک حرکت کنند.
وی سند تحول را پاسخی راهبردی به اقتضائات بومی و الزامات جهانی دانست و افزود: این سند با اتکا به مبانی اسلامی ـ ایرانی شکل گرفته و از ظرفیت لازم برای مواجهه مؤثر با چالشهای جهانی برخوردار است. به بیان دیگر، این سند پارادایمی جایگزین در برابر الگوهای سکولار و وارداتی است که در جهت تبدیل پراکندگی و تقلید به انسجام، هویتمندی و تعالی معنوی ـ انسانی طراحی شده و تحقق آن نیازمند اقدامات منسجم و عمل گرایی است.
وی خاطر نشان کرد: اما نکته مهم این است که با شعارزدگی و نگاه جزیرهای نمیتوان سند را محقق ساخت.
حجت الاسلام عابدی در پایان بر مشارکت دوسویه میان وزارت آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان در جهت برنامهریزی و نقشآفرینی در فرآیند تربیت معلم به عنوان ضرورتی راهبردی تأکید کرد و افزود: رهبر معظم انقلاب بارها بر تعلق دانشگاه فرهنگیان به وزارت آموزشوپرورش تاکید داشتند، این تعلق، صرفاً یک رابطه آموزشی و تربیت معلمی نیست؛ بلکه یک رابطهی عمیق و دوسویه است.
وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان باید در راستای پارادایم تربیتی حرکت کند و مسائل اجرایی نباید مانع نقشآفرینی این دانشگاه در حوزهی نظریهپردازی و کیفیتبخشی شود. چراکه دانشگاه صرفاً محل آموزش مهارتها نیست؛ بلکه خانهی گفتگو، ایدهپردازی، تفکر انتقادی و زایش اندیشههای نو است.